vrijdag 2 november 2007

182 km Leiden-Meppel

Was het met hemelvaart niet doorgegaan, deze keer (vrijdag 21 september) wel met de Mango naar weekendvakantiebestemming Ijhorst bij Meppel geweest.
Met google earth en google maps en met wat navraag op de ligfietsmailinglijst een mooie route gepland en goeddeels uit mijn hoofd geleerd (scheelt veel tijd met onnodig kaartlezen onderweg)
3 petflessen gevuld met koolhydraten, 4,5 l. water en keukenzout & banaantjes en boterhammen mee.
Het weer ziet er goed uit. Graadje of 16, geen zon, geen regen, windje in de rug.
Omdat ik van de week nog flink kramp heb gehad in mijn kuit op weg naar bloemendaal (ritje van 32 km) begin ik voorzichtig aan. Ik wil zeker weten dat mijn benen goed warm zijn gedraaid voordat ik vaart ga maken. Zo vertrek ik om kwart over 12 heel rustig aan door Leiderdorp, Hoogmade, Woubrugge, ter Aar, Noorden, Woerdense verlaat, Wilnis, Vinkeveen (N201 dwars door de plassen).... Bij Loenersloot rijdt ik voor het eerts even mis. Om tijd te sparen gebruik ik dat als 1e stop. Plassen, drinken, banaantje en weer rustig verder. Eventjes klimmen, want de brug over het Amsterdam Rijnkanaal is hoog. Prachtig uitzicht! Nog steeds zonder kaart kom ik via Kortenhoef in Hilversum terecht en daar mis ik echt de weg die ik had moeten hebben. Een leuke afdaling midden in Hilversum tot gevolg, dat wel: ik rijdt 57 de berg af....niet op het fietspad natuurlijk.
De fietskaart (van heel Nederland) die ik bij me heb kan me zo in de stad niet uit de brand helpen. Dan maar de weg gevraagd: ik blijk vlak bij een goede alternatieve route naar Laren en Blaricum te zitten. Nog even het standaardpraatje: gaat dat nou hard zo'n fiets? Ik vertel dat ik een uur en drie kwartier geleden uit Leiden vertrokken ben. "Uit Leiden?" "Dat redt ik op mijn racefietsje niet" zegt de man, "jij?" Vraagt hij aan zijn maat op de stoep. Zijn maat schudt van nee. Ik vertel maar niet dat ik het heel rustig aan gedaan heb tot nu toe. Ik zeg wel dat ik op weg ben naar Meppel en daarop schiet de man in een zenuwachtige lach: "Ik kom uit Leiden en ik ga naar Meppel, zegt-ie! Hoor je dat?"
Ik bedank de heren voor hun wegwijzing en ga weer verder. De bordjes volgend ben ik al snel in Huizen, waar ik nog even een stadsplattegrond moet raadplegen om het goed verstopte fietspad naar en over de Stichtsebrug te vinden.
Eenmaal in de Flevopolder houdt ik weer een korte pauze en bezin ik me even op de route en op de tijd. Ik heb ongeveer 80 km afgelegd, met een gemiddelde snelheid van iets meer dan 25 km per uur. Wil ik binnen de geplande tijd van 6 uur fietsen en 1 a 2 uur pauze in Meppel zijn, dan zal het vanaf nu toch rapper moeten gaan en ik moet nog 100 kilometer, als ik niet fout rijdt.
Maar in de flevopolder is het gelukkig nauwelijks mogelijk om fout te rijden. Je kan er merken dat dit de "geboortegrond" is van de Mango. De wegen zijn lang en recht en de wind heeft er vrij spel. Ik stop nog een keer bij Biddinghuizen nadat ik 10 km met een tractor in mijn spiegel gereden heb. Continu 42 km/uur.
Vanuit Dronten ga ik direct door naar Kampen, waar mijn gemiddelde snelheid is gestegen naar boven de 31 km. Da's mooi. Nog 35 kilometer. Ik heb geen zin meer om te stoppen en er ook geen behoefte meer aan. Ook bedenk ik dat het misschien nog wel eens lastig kan worden als ik in het donker moet gaan navigeren.
Omdat kaartlezen op elke splitsing meer tijd kost dan bordjes volgen en dan maar iets omrijden kies ik voor het laatste. Ik volg de slingerende Kamperzeedijk tot aan Genemuiden en neem daar het pontje naar Zwartsluis en daar rijdt ik vervolgens echt fout, want om het fietsersbordje naar Staphorst te vinden, moet je éérst de weg weten en aan de goede kant het dorp uit. Leve de anwb. De weg weten doe ik dus niet. Gelukkig ben ik er snel achter en hoef ik maar 3 km. terug te fietsen. Als ik uiteindelijk de bordjes vind, begint het voor mijn gevoel al teveel te schemeren, de schijnwerper op de fiets gaat aan en ik trap nog even flink door.
Op Google earth had ik al gezien dat Staphorst op méér dan een gebied een achtergesteld dorp is. Helaas, ze kennen er nog geen asfalt. De laatste 10 km bestaan dus uit klinkertjes ;-(.
Maar ik vind het niet erg, want ik weet dat ik bijna ben. Ik zie al snel het bordje "Ijhorst 2 km" en even later rijdt ik het bungalowparkje binnen. Het is half acht. Ik heb 6 uur en 20 minuten gefietst en 50 minuten pauze gehouden, half Nederland gezien, 3 buizerds opgeschrikt in de flevopolder, geen band hoeven plakken en ik heb het gevoel dat ik zo nog 50 km erbij zou kunnen fietsen, maar ja, ik ben er al, helaas. En het werd toch donker....

Geen opmerkingen: